viernes, 11 de enero de 2013

AFRANCESADO



“Don José Benito Pereira, ciruxán de profesión en Moaña, con cabalo propio, foi acusado de afrancesado.

Cando o domingo de carnestolendas de 1810, no adro de San Martiño, o mordomo pedáneo leu un comunicado co fin de que se recoñecese a Xosé Bonaparte como rei de España, algúns testigos seica lle ecoitaron decir:

…Ahora si que se llena el hueco de mis deseos: hasta el día jamás la España estuvo bien gobernada, pero lo estará en adelante. Dejarlos venir (por los franceses) que harán la felicidad de todos los labradores. Solo restaba ahora degollar a todos los clérigos, frailes y capistas (los que usaban capa) que nos tienen esclavizados.

Outro testigo comentou, a mayores, que outras xentes escoitáronlle:

…Que bárbaros de labradores, ahora que les llegaba su felicidad, no se quieren aprovechar de ella. Bárbaramente se van a sacrificar y derramar su sangre para ser siempre esclavos.

Dixeron tamén que expresións semellantes favorables aos franceses xa as tiña dito antes de que chegasen estes a Galicia, desexando que

…Ojalá viniesen cuanto antes, y llegasen a tiempo de gobernarnos el Código de Napoleón, con lo que no se pagarían Rentas, y que los Curas, Jueces, Abogados y Escribanos se mantendrían de los Diezmos sin llevar a nadie derecho.

Outras testemuñas sinalaron a Benito Pereira como profusor de expresións contra a relixión, sobre todo cando as campás tanxían a finados ou a cabodanos:

…que necios son estos labradores pues no hacen más que llevar el dinero a los Curas, siendo así que después de la muerte no hay necesidad de cosa alguna.

O día 16 de xullo de 1810, o tribunal condénao a un desterro, durante dous anos, da xurisdición de Cangas, e a unha distancia de seis leguas de contorno. Tamén se castiga co pagamento das custas (1188’24 reais) e se lle apercibe de que, se non enmenda a conduta, sería tratado con outro rigor.”



Manuel Uxío García Barreiro e outros: “A freguesía de Moaña”

No hay comentarios: